söndag 15 mars 2009

...uppdatering

Nu har det gått sådär lång tid som det inte var tänkt att det skulle, men jag ska försöka dokumentera lite av vad som hänt sedan sist.

Enligt min fina Gantskiss så ska jag hunnit göra följande (del-)artefakter i Förberedelse och Etableringsfasen;
  • Projektskiss
  • Omfattningsbestämning
  • Projektplan
  • Funktionsanalys - vad ska med egentligen?
  • Kravspecifikation
  • Risklista
  • Arkitekturbeskrivning (ext. databas-analys)
  • Databastest
Detta är (var) uppnått, men på grund av organisationsförändringar och därför osäkerheter inom kravställningen från målorganisationen kommer jag behöva göra justeringar. Det är främst projektplanen och kravspecifikationen som måste anpassas till dessa nya förutsättningar. Vidare har jag enligt planeringen avslutat fasen Design med följande artefakter;
  • Både preliminärt och mer slutgilitigt klassdiagram
  • Use Case Diagram
  • Activity Diagram
  • Sequence Diagram
Förändringarna i kraven har ännu inte fått effekt på samtliga av dessa artefakter, mer än att dom är någon vecka försenade. Under veckan som kommer dessa byggas vidare på, tillsammans med en struktur för hemsidan.. jag har nu två veckor kvar till min första planerade release. Min förhoppning är att basfunktionalitet kommer att finnas tillgänglig där, utan glam och smink. Men vi får se hur det går - förändringar kan komma plötsligt, som jag redan fått erfara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar